Klanttevredenheidsonderzoek 2017

Februari 2018

FysioTemminck is trots op de uitkomst van haar klanttevredenheidsonderzoek. Wij zijn namelijk met een dikke 9 beoordeeld op uiteenlopende onderwerpen; denk aan onze hoge kwaliteit zorg, bejegening en de vakkundigheid, maar ook aan onze mooie functionele locatie.

Oefentherapie bij artrose: effectief!

Januari 2018

Oefentherapie bij artrose van knie en heup is bewezen effectief. Wanneer u artrose van heup- of kniegewrichten heeft, krijgt u vanaf 2018 de  behandelingen fysiotherapie vergoed uit de basisverzekering. De vergoeding geldt voor maximaal twaalf behandelingen per periode van twaalf maanden. In de praktijk is gebleken dat wekelijks een behandeling gedurende acht tot twaalf weken gemiddeld voldoende is om een patiënt de oefentherapie aan te leren. Daarna kan u dit zelf in de thuissituatie of in de sportschool voortzetten.

Er is een verwijzing van uw huisarts/ specialist noodzakelijk voor behandeling van artrose heup en/ of knie, behalve voor de volgende verzekeraars: Caresq, de Friesland, DSW en Menzis.

Let wel: Op deze 12 behandeling is het eigen risico wel van toepassing.

In de media: ‘Lage rugpijn blijft langer weg als je je houding verbetert en vaker je dagelijkse oefeningen doet’

April 2016

Rugoefeningen in combinatie met voorlichting over houding en bewegen, beschermen tegen het krijgen van lage rugpijn. Wie regelmatig oefent en beter leert bewegen halveert ongeveer de kans op lage rugpijn.

Eén op de 11 heeft ernstige of hardnekkige rugpijn
Dat schrijven Australische en Braziliaanse onderzoekers die alle onderzoeken naar de terugkeer van lage rugpijn verzamelden, beoordeelden en samenvoegden. Hun publicatie verscheen maandag 11 januari in JAMA Internal Medicine. Andere preventiemethoden dan de combinatie van oefenen en voorlichting hielpen niet, zoals zooltjes en ruggordels. Het waren allemaal gerandomiseerde onderzoeken, waarbij een groep mensen die wordt beschermd is vergeleken met een soortgelijke groep die geen behandeling kreeg.

In Nederland heeft jaarlijks een op elf mensen ernstige of hardnekkige rugpijn. En ruim 40 procent heeft jaarlijks een tijdje last van zijn rug. Meestal is het rugpijn ‘zonder uitstraling’, waardoor de kans klein is dat het een hernia (beknelde zenuw uit het ruggemerg) is. De oorzaak achter meerdere dagen pijn is meestal een geïrriteerde pees of spier. Zo’n ontsteking gaat na verloop van tijd ‘vanzelf’ over. Bij de helft van de patiënten speelt de rug echter binnen een jaar opnieuw op. Maar die kans kan dus omlaag door voorlichting en oefenen – de rug sterk en beweeglijk houden.

Ruggordel, zooltjes
Een ruggordel is een stevig korset dat de rug steun moet geven. Er zijn enkele studies waarin is gekeken of zo’n gordel beschermt tegen rugpijn. Die onderzoeken waren van slechte tot middelmatige kwaliteit. Een gordel dragen is niet beter dan géén gordel omdoen. Hetzelfde geldt voor speciale inlegzooltjes die de stand zo moeten corrigeren dat rugpijn uitblijft.

Bron: NRC.nl

'Tabletnek' steeds groter probleem onder kinderen

Maart 2016

Wie te lang voorovergebogen zit tijdens het gebruik van een tablet of smartphone, kan hierdoor vervelende nekklachten ontwikkelen. Steeds meer kinderen hebben last van de zogenoemde tabletnek, waarvoor een deel zelfs door een fysiotherapeut behandeld moet worden. Dit meldt Vakblad Vroeg. Uit onderzoek dat is uitgevoerd in Denemarken blijkt dat onder de 5 tot 9-jarigen ongeveer een derde meer nekklachten heeft dan in 2008. Onder de 10 tot 14-jarigen ging ongeveer de helft meer jongeren langs de fysiotherapeut om behandeld te worden voor nekklachten.

Door de voorovergebogen houding komen de nek en gewrichten onder extra spanning te staan. Niet alleen nekklachten zijn het gevolg van langdurig gebruik van de tablet. Ook rug-, arm- en oogpijn zijn klachten die veel voorkomen onder kinderen en jongeren. Volgens professor kinesitherapie Barbara Cagnie, verbonden aan de universiteit van Gent, is het belangrijk om de problemen te voorkomen. Volgens Cagnie is het namelijk mogelijk dat de klachten nooit volledig zullen verdwijnen.

“Een computerscherm kun je instellen op ooghoogte, bij een tablet of smartphone zit je voortdurend voorovergebogen”, zo zegt professor Cagnie. “Preventie speelt een belangrijke rol. Laat kinderen niet te lang een tablet of smartphone gebruiken en moedig ze aan om van houding te wisselen.”

Bron: Nationale Zorggids

Wintersportblessures voorkomen, 5 tips van de fysiotherapeut

Februari 2016

Wintersport is heerlijk, maar wel intensief voor je lichaam. Vooral skiën vergt veel van je knieën, ook voor de geoefende wintersporter. Heb je al knieklachten? Bereid je dan extra goed voor. Vraag je fysiotherapeut om advies en ondersteuning. 

De fysiotherapeut is de expert in houding & beweging. Hij/zij leert je hoe je verantwoord kunt trainen als voorbereiding op je wintersportvakantie. De training is gericht op het versterken van je spieren en het verbeteren van je stabiliteit en balans. Ook geschikt als je nog geen klachten hebt, maar wel zuinig bent op je lichaam. Snowboarders kunnen bij de fysiotherapeut terecht voor valpreventie.

Vijf tips van de fysiotherapeut 
Ga je op wintersportvakantie? Dit zijn de tips van de fysiotherapeut: 

Verbeter je conditie en zorg dat je goed uitgerust bent. Ben je niet fit? Dan heb je meer kans op een blessure. Je concentratievermogen is dan minder en de kans dat je valt groter. Je bent minder in balans waardoor je gaat compenseren en daarmee het risico op blessures vergroot. Heb je pijn voor of tijdens het skiën? Doe na afloop rek- en strek oefeningen zodat klachten niet verergeren. Houd je spieren en gewrichten warm en doe na afloop rek- en strek oefeningen. Dat is nodig omdat er door het intensief wintersporten, spanning in je spieren wordt opgebouwd. Rek- en strekoefeningen ontspannen de spieren weer. Eet en drink voldoende. Als spieren te weinig energie krijgen, neemt de kans op blessures toe. Vóór en tijdens het bewegen, leveren koolhydraten energie. Ná afloop zorgen eiwitten voor herstel van je spieren. Neem op tijd je rust en slaap voldoende. Je spieren hebben dit hard nodig om goed te herstellen. Zorg ervoor dat je niet bij één van de honderden mensen hoort die een blessure krijgen tijdens de wintersportvakantie. Bereid je dus goed voor. Vraag de fysiotherapeut om advies en ondersteuning op maat. En geniet van je wintersportvakantie!

BIG 2990 865 1604

Hof van Leerbroek 1
4245 LD Leerbroek

T 06 51 142 737
E info@fysiotemminck.nl

Openingstijden

Maandag 08.00 – 18.00 uur
Dinsdag 08.00 – 21.00 uur
Woensdag 08.00 – 20.00 uur
Donderdag 08.00 – 18.00 uur
Vrijdag 08.00 – 18.00 uur
Zaterdag 09.00 – 12.00 uur (bij uitzondering)