Algemene voorwaarden

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten en behandelingen die worden uitgevoerd door FysioTemminck. Door gebruik te maken van de diensten van FysioTemminck, gaat u akkoord met deze voorwaarden. 

Artikel 1 Definities en begrippen 

  • 1a. Opdrachtgever: degene die voor zichzelf of voor een bepaalde derde een behandelingsovereenkomst sluit met de zorgverlener. 
  • 1b. Patiënt: de persoon op wie de (fysio)therapeutische handeling rechtstreeks betrekking heeft.
  • 1c. Hulpverlener: de rechtspersoon die werkzaam is bij FysioTemminck en die in de uitoefening van het (fysio)therapeutische beroep of bedrijf een behandelingsovereenkomst sluit met de opdrachtgever. 
  • 1d. Behandelingsovereenkomst: document waarin de overeenkomst staat, waarin wordt afgesproken dat de therapeut de (fysio)therapeutische handelingen als screenen, onderzoeken, adviseren en het uitvoeren van het behandelplan mag toepassen met als doel aan de hulpvraag van de patiënt te voldoen. 
  • 1e. (Fysio)therapeutische handelingen: alle verrichtingen, waaronder begrepen onderzoek en het geven van raad, die rechtstreeks betrekking hebben op de patiënt met als doel aan de hulpvraag van de patiënt te voldoen.
  • 1f. Praktijk: een instelling waarin (fysio)therapeutische handelingen worden verricht dan wel een instelling of afdeling daarvan. 
  • 1g. Prijs: de kosten van de behandeling inclusief alle bijkomende kosten 
  • 1h. Klachtenregeling: deze kunnen ingediend worden via de behandelende (fysio)therapeut of de praktijkhouder. Voor meer informatie over de klachtenregeling zie de website van FysioTemminck. 

Artikel 2 Toepasselijkheid 

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en de uitvoering van de tussen de opdrachtgever en de zorgverlener gesloten behandelingsovereenkomst. Daarnaast gelden deze voorwaarden eveneens wanneer er andere diensten worden afgenomen. 

Artikel 3 Totstandkoming van de behandelingsovereenkomst

  • 3a. De behandelaar zal met een patiënt, die de wens heeft te kennen heeft gegeven hulp en/of advies te willen ontvangen op het gebied van de gezondheidszorg, een daarop gerichte behandelovereenkomst aangaan.
  • 3b. Kan de behandelaar deze in artikel 1 bedoelde behandelovereenkomst niet aangaan zal hij de patiënt de reden uiteenzetten en de patiënt adviseren bij het vinden van andere passende zorg.
  • 3c. Voor het aangaan van de behandelovereenkomst binnen FysioTemminck dient de patiënt de leeftijd van achttien jaar te hebben bereikt. Anders moet zijn of haar ouder of voogd toestemming geven voor de behandeloverkomst.
  • 3d. Vóór het sluiten van de behandelingsovereenkomst wordt de patiënt door de hulpverlener mondeling en/of schriftelijk geïnformeerd over: 
    • De gehanteerde intakeprocedure;
    • De (beoogde) resultaten en (mogelijke) gevolgen van de behandeling;
    • Alternatieven voor de behandeling;
    • Het tijdstip en de plaats van behandeling;
    • De bedenktijd, om tot een weloverwogen besluit te kunnen komen;
    • De te nemen acties na het sluiten van de behandelingsovereenkomst;
    • Hulpverleners feitelijk de behandeling zullen uitvoeren of bij de uitvoering van de behandelingsovereenkomst zijn betrokken;
    • De informatie/instructies voor de patiënt, te volgen voorafgaand aan de behandeling;
    • De instructies voor de patiënt voor na de behandeling, inclusief de symptomen waarbij de patiënt contact moet opnemen en gegevens over degene met wie de patiënt contact moet opnemen.
  • 3e. Elke patiënt heeft de verplichting zich, bij een bezoek voor behandeling of consult, op verzoek te legitimeren met een wettelijk erkend legitimatiebewijs en een geldig inschrijvingsbewijs of verzekeringspolis van zijn of haar zorgverzekeraar. Kan een patiënt desgevraagd een dergelijk legitimatiebewijs, inschrijvingsbewijs of polis van zijn of haar zorgverzekeraar niet tonen, dan is de praktijk gerechtigd de behandelingsovereenkomst op te schorten. 

Artikel 4 Opzegging van de behandelingsovereenkomst

  1. De behandelaar kan de behandelingsovereenkomst alleen beëindigen in het geval van gewichtige redenen.
  2. Indien de behandelaar de behandelingsovereenkomst om gewichtige redenen moet beëindigen en de behandeling niet kan worden uitgesteld, is de behandelaar verantwoordelijk voor het regelen van passende vervanging.
  3. De behandelingsovereenkomst kan worden opgezegd of opgeschort als de patiënt zich onbehoorlijk of onrespectvol gedraagt tegenover de praktijk, haar medewerkers, vrijwilligers, of andere patiënten en hun bezoekers.
  4. Als een patiënt op eigen initiatief en tegen het advies van de behandelaar de behandeling voortijdig beëindigt, of indien de cliënt zich onrespectvol gedraagt tegenover medewerkers of het behandelplan niet volgt, behoudt de praktijk zich het recht voor om een vergoeding in rekening te brengen voor gemaakte en/of niet-inbare kosten, zoals huur van behandelruimtes of ingeschakelde personeelskosten.
  5. De behandelaar zal zich, in geval van opzegging, naar redelijkheid inspannen om de kosten zo veel mogelijk te beperken.

Artikel 5 Zorg en dossier

  1. De zorgverlener handelt altijd met de zorgvuldigheid van een goed zorgverlener en conformeert zich aan de verantwoordelijkheden zoals deze voortvloeien uit de geldende professionele standaarden en de richtlijnen van de beroepsgroep.
  2. Naast bovenstaande verplichting voldoet de zorgverlener bij het aangaan en uitvoeren van de behandelingsovereenkomst aan de richtlijnen en normen zoals vastgelegd in het kwaliteitshandboek van FysioTemminck.
  3. De zorgverlener zal een verzoek van de patiënt om doorverwijzing naar een andere zorgverlener voor een second opinion niet weigeren. Indien gewenst bespreekt de zorgverlener de resultaten van deze second opinion met de patiënt.
  4. Bij de laatste behandeling tussen de patiënt en een bevoegd medewerker worden noodzakelijke nazorginstructies, indien nodig, schriftelijk meegegeven. Er wordt in elk geval een schriftelijke instructie verstrekt over symptomen waarbij de patiënt contact dient op te nemen met de zorgverlener.
  5. De zorgverlener legt een dossier aan volgens de professionele standaarden met betrekking tot de behandeling van de patiënt.
  6. Voor goede zorgverlening legt de zorgverlener relevante gezondheidsgegevens van de patiënt en uitgevoerde behandelingen vast en voegt hij aanvullende relevante stukken toe.
  7. De zorgverlener bewaart de documenten in het dossier gedurende 15 jaar vanaf de datum van vastlegging of zo lang als noodzakelijk is volgens goed zorgverlenerschap.
  8. De patiënt kan schriftelijk verzoeken om vernietiging van de documenten in het dossier. Tenzij er zwaarwegende redenen zijn om de documenten te behouden, zal de praktijk binnen drie maanden aan dit verzoek voldoen.
  9. Op verzoek verstrekt de zorgverlener zo spoedig mogelijk, tegen een redelijke vergoeding, inzage of een afschrift van het dossier en de daarin opgenomen documenten, tenzij dit de privacy van een ander in gevaar zou brengen.

Artikel 6 Persoonsgegevens

(Zie ook het privacyreglement op onze website www.fysiotemminck.nl)

Binnen FysioTemminck kunnen persoonsgegevens zonder uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene worden verstrekt in de volgende gevallen:

  1. De gegevensverwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van een behandelingsovereenkomst waarbij de betrokkene partij is, of voor handelingen die op verzoek van de betrokkene worden verricht en die noodzakelijk zijn voor het afsluiten van een behandelingsovereenkomst; hieronder valt ook het versturen van gegevens naar de zorgverzekeraar voor het aanvragen van een machtiging.
  2. De gegevensverwerking is noodzakelijk om ernstig gevaar voor de gezondheid van de betrokkene te voorkomen.
  3. De gegevensverwerking is noodzakelijk voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, tenzij de rechten en vrijheden van de betrokkene, met name het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, zwaarder wegen.
  4. Personen en instanties die bevoegd zijn om de verleende zorg te controleren en te toetsen, mogen persoonsgegevens inzien.
  5. Gegevens die tijdens klinimetrie zijn verzameld, kunnen geanonimiseerd worden gebruikt voor rapportages en ter verbetering van zorgprocessen.
  6. De gegevensverwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting, zoals een controle op rechtmatig declareren.
  7. FysioTemminck kan gegevens gebruiken om de kwaliteit van zorg te verbeteren.
  8. Voor alle betrokkenen is vastgelegd welke rechten zij hebben met betrekking tot hun persoonsgegevens.
  9. Bedrijven die medische hulpmiddelen leveren, kunnen noodzakelijke persoonsgegevens ontvangen voor hun dienstverlening.
  10. Ziektekostenverzekeraars ontvangen uitsluitend de strikt noodzakelijke gegevens volgens artikel 87 lid 5 van de Zorgverzekeringswet, de Ministeriële regeling, het addendum en het Protocol materiële controle.

Artikel 7 Betalingen 

  1. Voor iedere behandeling wordt het geldende tarief in rekening gebracht. De actuele tarievenlijst is beschikbaar in de praktijk en online op de website. FysioTemminck behoudt zich het recht voor om tarieven eenzijdig en zonder nadere kennisgeving tussentijds aan te passen, echter alleen indien dit in overeenstemming is met de bindende tariefvoorschriften van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) of een ander wettelijk aangewezen orgaan. Voor behandelingen zonder wettelijke prijsvoorschriften gelden de op dat moment bekendgemaakte tarieven.
  2. De patiënt is verplicht om het overeengekomen tarief te betalen, voor zover dit niet rechtstreeks door de ziektekostenverzekeraar wordt vergoed.
  3. Indien redelijkerwijs noodzakelijk, kan FysioTemminck vooraf volledige of gedeeltelijke vooruitbetaling of een zekerheidsstelling vragen voor de geschatte kosten van de behandeling. Gebrek aan vooruitbetaling of zekerheidsstelling geeft de praktijk echter niet het recht om noodzakelijke acute zorg uit te stellen of te weigeren.
  4. Afspraken die 24 uur of korter voor de afgesproken tijd worden geannuleerd of waarbij de patiënt zonder annulering niet verschijnt, worden door FysioTemminck in rekening worden gebracht.
  5. De door de zorgverlener gedeclareerde kosten voor honoraria en andere vergoedingen, voortvloeiend uit de behandeling of het onderzoek, zijn onmiddellijk opeisbaar, bijvoorbeeld bij wijze van voorschot of voor betalingszekerheid.
  6. Tenzij anders bepaald bij of op grond van de wet, ontvangt de patiënt de factuur voor de behandeling (of een gedeelte daarvan). De factuur dient binnen 14 dagen na de factuurdatum betaald te worden.
  7. Indien de betaling uitblijft, is de patiënt automatisch in verzuim, en is FysioTemminck gemachtigd om zonder verdere ingebrekestelling incassomaatregelen te treffen.
  8. Alle kosten die voortkomen uit de incasso, inclusief (buiten)gerechtelijke kosten, komen ten laste van de patiënt conform het incassotarief van de Orde van Advocaten. Indien hogere kosten aantoonbaar zijn, komen ook deze ten laste van de patiënt, inclusief de verschuldigde BTW en wettelijke rente over de hoofdsom.
  9. Verrekening van de betalingsvordering met een eventuele vordering van de patiënt is niet toegestaan.

Artikel 8 Aansprakelijkheid 

  1. De zorgverlener is aansprakelijk voor vergoeding van de schade die de patiënt lijdt als gevolg van een tekortkoming van de zorgverlener in de nakoming van zijn verplichtingen uit behandelingsovereenkomst.
  2. De praktijk en haar eigenaar hiervan kunnen door patiënten niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade veroorzaakt door medewerkers van de praktijk welke opdrachtnemer zijn van FysioTemminck.

Artikel 9 Klachtenregeling 

  1. Indien de patiënt ontevreden is over de behandeling of bejegening dit worden aangegeven bij de betreffende (fysio)therapeut en bij de praktijkhoudster. Er wordt gekeken naar een passende oplossing. Wanneer dit niet afdoende is, kan men een klacht indienen bij de klachtencommissie waar FysioTemminck bij aangesloten is. Op de website van FysioTemminck vindt u een uitgebreide procedure. 
  2. Klachten over de uitvoering van de behandelingsovereenkomst moeten tijdig volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de zorgverlener nadat de patiënt de gebreken heeft geconstateerd.
  3. Als de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling. 

Artikel 10 Toepasselijk recht 

  1. Een afwijkende bepaling van deze algemene voorwaarden, is slechts tussen partijen bindend, indien de praktijk daarmee uitdrukkelijk schriftelijk heeft ingestemd. 
  2. Op alle tussen de praktijk en de patiënt gesloten overeenkomsten is het Nederlands recht van toepassing. Alle geschillen zullen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde Nederlandse rechter. 

Locaties

Leerdam

Quirinus de Palmelaan 110,
4142 CJ Leerdam
0345 745 683

Leerbroek

Hof van Leerbroek 1,
4245 LD Leerbroek

© 2024 - FysioTemminck   |   Privacyverklaring   |   Cookieverklaring   |   Algemene voorwaarden   |   Klachten   |   Vacatures   |   WGBO   |   Design: Janine Ontwerpt